Met de gave van dyslexie wordt het beelddenken bedoeld: de visuele manier van denken.
Sommige beelddenkers kunnen gedachten ervaren als werkelijkheid. Je ziet, hoort of voelt een gedachte levendig voor je, alsof het echt is.
Of je kan in je gedachten een beeld vanuit meerdere gezichtspunten bekijken. Dat kan om voorwerpen of dingen gaan, maar ook om vraagstukken.
Dit geeft het vermogen om iets op een creatieve manier te bekijken en te onderzoeken én om tot oplossingen te komen.
Als je moeite hebt met het lezen van de letter of een woord en je gebruikt je gave hiervoor, dan raak je alleen maar meer in de war! Een letter of een woord in gedachten van alle kanten bekijken, geeft geen goede informatie. Als je de letter p draait, dan wordt dat bijvoorbeeld een q of d of b ...
De verwarring wordt niet opgelost en als de verwarring niet wordt opgelost, dan raak je gedesoriënteerd: je hoofd is ineens helemaal leeg, of heel onrustig. Je hoort niet goed wat mensen tegen je zeggen of je vergeet wat je net hebt gelezen. De informatie wordt niet goed verwerkt in je hersenen.
Tijdens de Davis dyslexie training leer je onder andere de Davis-technieken aan. Hiermee leer je om weer de controle te krijgen over jouw leerproces.
De Davis-technieken zijn:
Oriëntatie: je leert effectief en ontspannen te focussen (oriëntatie schakelt desoriëntatie en verwarring uit)
Energiemeter: je leert je energie aan te passen aan de activiteit (zo kun je ontspannen werken in plaats van te snel of te langzaam)
Loslaten: je leert om spanning los te laten om zo ontspannen en gefocust te kunnen werken
Daarnaast sporen we de oorzaken van verwarring op en lossen we ze op met behulp van je oriëntatie. Hoe meer verwarring er is opgelost, hoe minder vaak je gedesoriënteerd je raakt.
Met behulp van de Davis-technieken en drie opbouwende leesoefeningen wordt er ontspannen en effectief gewerkt aan beter leren lezen.
Een Davis dyslexie training is een intensieve één-op-één training en duurt 30-40 uur. De training wordt verdeeld over meerdere dagen binnen 3-4 weken.
