Beelddenkers vs taaldenkers

De verschillen .........

Er komt steeds meer informatie over de verschillen tussen beelddenkers en taaldenkers en dat vind ik een goede ontwikkeling.

Waarom? Omdat ieder mens een eigen manier van denken, leren, leven, functioneren, ontwikkelen heeft en daar mag meer aandacht voor zijn. We zijn geen eenheidsworst en we leren en werken niet allemaal op dezelfde manier.

Voor mij is het vrij simpel: een kat en een vogel kunnen allebei in een boom komen, maar ze doen dat beiden op hun eigen manier. Je verwacht niet van een kat dat hij gaat vliegen en van een vogel verwacht je niet dat hij gaat klimmen.
En toch gebeurt dit wel op veel scholen. Het onderwijs is vooral nog gebaseerd op de manier van taaldenken maar dat past niet bij iedereen.

Als je bij jouw manier van denken aansluit, dan kun je je goed ontwikkelen. Als je dat niet doet, dan pas je je aan en dat kan consequenties hebben: je komt niet tot volledige ontwikkeling (er zit meer in je dan eruit komt), je kan gaan denken dat je "niet normaal" bent of dat je het toch niet kan, of je verliest het plezier om je te ontwikkelen en te leren.

Daarom ben ik blij dat er steeds meer aandacht komt voor de verschillen tussen beelddenkers en taaldenkers en het groeiende besef dat we daar rekening mee moeten houden.

Hieronder staan een aantal links naar websites of boeken met diverse informatie over beelddenkers. Een greep uit heel veel informatie.

De link naar de site van Numentum over het percentage beelddenkers in een groep vind ik een hele interessante. Zij verwijzen naar het onderzoek van dr. Linda Kreger-Silverman waaruit blijkt dat het percentage beelddenkers in de klas hoger is dan het percentage dat vaak wordt gehanteerd, namelijk 30% in plaats van 5-10% .
Dan zitten in een klas van 26 leerlingen 7 à 8 beelddenkers in plaats van 2 à 3.

Ook blijkt uit dat onderzoek dat er veel mensen zijn die taal- en beelddenken combineren, samen goed voor 60%! Dat zijn dan 15 à 16 leerlingen die een voorkeur voor beelddenken hebben! Dat maakt het plaatje in de klas wel heel anders, helemaal als je bedenkt dat er een link is tussen beelddenken en dyslexie, dyscalculie, AD(H)D.

Het beelddenken versus taaldenken is voor mij een mooie en soms verbazende ontdekkingsreis naar mezelf, waarbij ik de gave van het beelddenken in mijzelf steeds meer leer waarderen en durf te laten zien. Eigenlijk word ik steeds meer mezelf en dat gun ik een ander ook.

Informeer jezelf, ga op zoek naar boeken, artikelen, websites en duik in de wereld van beelddenkers vs taaldenkers, om zo meer begrip te krijgen voor elkaar en hiervoor handvatten te vinden.


De gave van dyslexie - Kinderboekenjuf.nl

De gave van dyslexie | Boek | 9789038927305 | Bruna

Numentum | Hoe groot is het percentage beelddenkers in een groep?

Niet de stoornis maar juist de gave zien in het gedrag, en die bekrachtigen - Onderwijscommunity

beelddenkerslerenzo.nl

Beelddenken is woorden horen en zien met beelden | Mens en Samenleving: Communicatie (infonu.nl)

Natasja Esmeijer (wij-leren.nl)

Natasja Esmeijer Beelddenkers, Als kwartjes vallen...

Boek "Allergisch voor Moeten" - Natasja Esmeijer

Contact

Lijkt dit je wat?

Maak je afspraak